Sfaturi în caz de Vertij

Vertijul

Înțețes de multe persoane ca amețeală, vertijul este mai mult decât atât. Este un simptom care trebuie să facă pacientul să se adreseze medicului. Specialitățile care se ocupă cu această problemă sunt ORL și Neurologie. Trebuie înțeles că cu orice amețeală este un vertij. Unii dintre cei afectați îl descriu ca senzație de amețală, cu obiecte care se învârt în jurul lor, nesiguranță în deplasae sau la întoarcerea capului, uneori combinat cu imagini tulburi sau cu “senzație de negru în fața ochilor”.

Statistici internationale arata ca cele mai frecvente cauze de vertij sunt legate de patologia urechii interne. Afectarea unei urechi (dreaptă sau stângă) poate fi cauzată de patologie infecțioasă, traumatică, tumorală sau bolii Ménière.

Consultul medical este deosebit de important tratamentul cuprinzând medicație ce se adresează cauzei și sfaturi care il vor susține și vor contribui la ameliorarea mai rapidă a simptiomelor.

Tratamentul medicamentos, administrat constant, este de lunga durată până la revenirea funcției vestibulare, dispariția simptomelor și uneori chiar si după aceasta. Programul de reeducare vestiburarâ înclude exerciții fizice ce au ca scop dispariția amețelii/vertijului în timpul activităților uzuale. Cuprinde exerciții de echilibru și exerciții de coordonare care vor avea beneficii diminuarea mețelii a simptomelor vizuale,alături de  îmbunătățirea echilibrului și a mersului.

De la bun început trebuie stabilite câteva aspecte:

  • Programul de reeducare vestibulară durează minim 6 săptămâni,
  • Exercițiile se încep dupăterminarea crizei de vertij și vor fi repetate de 2 ori pe zi,
  • Fiecare exercițiu va fi repetat de câte 2 – 3 ori apoi reluat după o pauză,
  • Viteza de execuție va fi crescută când nu se mai simpt simptome.
  • Exercițiile care determină amețeală vor ajuta, pe termen lung la recâștigarea echilibrului,
  • Exercițiile se voi introduce progresiv pe măsură ce amețeala se ameliorează.

 

Exercițiul 1 poziția: așezat (la marginea patului)

    1. Cu capul nemișcat și cu ochii deschiși, se vor mișca lent doar ochii stânga – dreapta, sus – jos și pe diagonală, fără a mișca capul. Exercițiul se reia de 10 ori.
    2. Cu privirea fixă la un obiect ținut în mână cu brațul întins orizontal (un creion), se va roti capul stânga – dreapta, sus – jos și pe diagonală, fără a lua privirea de la acel obiect. Exercițiul se reia de 10 ori.
    3. Privirea urmărește vârful unui creion ținut în mână, cu brațul întins orizontal în timp ce creionul se apropie de vârful nasului. Exercițiul se reia de 10 ori.
    4. Îndreaptă privirea în jos. Apleacă bustul apoi ridică-te lent. Repetă exercițiul cu aplecări spre lateral și spre spate. Repetă combinația de mișcări de 10 ori.

Exercitiul nr 2  poziția: așezat pe scaun rotativ

    1. Așezat pe scaun , cu spatele drept, cu tălpile bine fixate pe podea se fixează cu privirea un punct în față. Se vor face răsuciri dreapta – stânga cu scaunul, fără a mișca picioarele și fără a ăndepărta privirea de imaginea fixată. Exercițiul se repetă de 10 ori.

Exercițiul nr. 3   Poziția În picioare

a.     Exersați ridicarea de la marginea patului în picioare. În primele două zile cu ochii deschiși și cu picioarele depărtate. Ulterior extindeți exercițiul făcând ridicări și cu ochii închiși. Repetați exercițiul de 10 ori.

b.     Din poziția ridicat în picioare fixați un punct fix pe perete și încercați să vă ridicați pe vîrfuri și sa vă lasați pe călcâie. În primele două zile cu ochii deschiși ulterior și cu ochii închiși. Repetați exercițiul de 10 ori.

c.     Cu ochii deschiți, folosind drept sprijin o balustradă sau spătarului unui scaun balansați pe rând (de câte 10 ori) un picior față – spate.

 Folosiți o minge pentru următorul exercițiu

d.     Cu ambele mâini aruncați minegea deasupra capului și prindeți-o. După 2 – 3 zile aruncați mingea dintr-o mână în cealaltă.

Exercițiul nr. 4   Poziția În picioare    Acțiunea Mers

Desenează o linie dreaptă de-a lungul unui culoar de 5 – 7 metri.

  1. Mergeți cât mai drept de-a lungul liniei, fără dezechilibrări laterale. Vă puteți ajuta de brațe pentru a vă putea menține echilibrul. La terminarea traseului întorceți-vă în ambele direcții cât mai cursiv și din cât mai puține mișcări. Repetați exercițiul de 10 ori.
  2. Mergeți cu spatele pe aceiași linie.
  3. În timpul deplasării de-a lungul liniei adăugați exercițiile cu capul și cu ochii facute anterior (1.1., 1.2., 1.3).
  4. După o săptămână încercați să refaceți exercițiile ( 4.1. – 4.3.) mergând pe vârfuri.
  5. După încă o săptămână încercați să refaceți exercițiile ( 4.1. – 4.3.) mergând cu genunchii ridicați.

Exercițiul nr. 5 Poziția: În picioare     Acțiunea:  Mers

Pentru siguranță lucrează cu un partener, așezat în spatele tău și care te va ține de umeri.

  1. Cu capul ochii închiși deplaseaza-te, ghidat ferm de partenerul tău, prin cameră. După schimbările de direcție roagă partenerul să te întrebe și să certifice răspunsul privind direcția nouă de deplasare (ex. spre usă, spre geam etc.). Exercițiul se reia de 10 ori.
  2. Din aceeași poziție de plecare, tot cu ochii închiși deplasarea se va face similar exercițiului anterior (5.2.) dar partenerul va adăuga “dificultăți” suplimentare: “Atenție bordură!”, “Pas mare peste o baltă”, “Atenție creangă deasupra capului!” etc.. Exercițiul se reia de 10 ori.

Exercițiul nr . 6  poziția în picioare cu partener și minge

  1. Stând cu fața la partener încearcă să prinzi mingea pe care ți-o aruncă aleator ca înălțime și ca direcție. Repetă prinderile de 10 ori.

Fiecare pacient este diferit. Si vertijul va diferi de la un pacient la altul ca intensitate, durata etc. În consecință și tratamentul ca și răspunsul la tratament va fi diferit. Important este ca după recuperare să redeveniți activi și să vă reluați activitățile zilnice.

 

Pentru orice întrebări adresați-vă medicului.

Informații preluate de pe site-ul www.vertij.ro si din pliantul oferit gratuit de :

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *